Start page

Hjälp


För att kunna använda kontrollen måste du ha en ActiveX compatibel browser t.ex. Internet Explorer 3.x Enligt Microsoft ska även ActiveX kontrollen fungera på alla plattformar, men de PPC vi provat har inte fungerat. Studssimulatorn fungerar dock bra på Windows 95/NT.

Simuleringen är gjord för att visa en rak studs mellan två klot i ett lufttomt rum. Det som händer är att de båda bollarna släpps från en meters höjd med den svarta bollen precis ovanpå den vita. Vid studsen träffar den vita bollen den svarta först efter att den vänt mot marken. En del av den vita bollens rörelseenergi överförs då till den svarta (se info. sidan).
Om den svarta bollen har större massa än den vita skulle den vita bollen träffa den svarta och sedan studsa tillbaka och efter det att den träffat marken studsa igen mot den svarta. Därför skulle det bli komplicerat att beräkna alla studsarna i programmet och vi har därför beslutat att inte tillåta att den vita bollen väger mindre än den svarta.

Parametrar:

M1 och M2

är den vita respektive den svarta bollens massa angivet i gram. Prova att ändra förhållandel mellan massorna och tryck på [Släpp] knappen för att starta simuleringen.

g

är gravitationskonstanten som påverkar de båda bollarna lika mycket och påverkar egentligen bara hastigheten på animationen. Om du har en långsam dator kan du öka g.

E

är studskoefficienten mellan de båda bollarna. Studsen mellan marken och den vita bollen anses vara perfekt, d.vs. bollen har samma hastighet efter studsen som den hade före.

Knappar:

Släpp

Tryck för att starta simuleringen.

Fånga

Tryck för att återställa bollarnas possitioner.


© Mårten Thornberg